Nieuw vriendschapsverzoek: Gevangenen - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Thijmen Gelderen - WaarBenJij.nu Nieuw vriendschapsverzoek: Gevangenen - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Thijmen Gelderen - WaarBenJij.nu

Nieuw vriendschapsverzoek: Gevangenen

Door: Thijmen

Blijf op de hoogte en volg Thijmen

18 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Beste vrienden, familie en kennisen.

Dit verslag is inmiddels alweer twee weken oud.. Ik wou hem nog steeds posten maar dit was ik vergeten.

Met mij gaat het nog steeds meer dan goed maar met de rest van mijn huisgenoten ging het deze week wat minder. De één na de andere werd ziek en ik dacht natuurlijk maar aan één ding: ebola. Gelukkig blijkt het allemaal minder erg te zijn en hebben ze gewoon last van een flinke verkoudheid. Wat een opluchting.
Zaterdag heb ik lekker gechilled in de zon en s’avonds zijn we naar longstreet gedaan. Dit is één grote straat in Kaapstad met allemaal barretjes en clubs. Uiteindelijk geëindigd in een underground techno club en heel doorgefeest tot in de vroege uurtjes. Volgende dag had ik voor de verandering geen kater en voelde ik me gewoon goed. Beetje rustig aan gedaan om vervolgens aan het eind van de middag lekker naar de mac donalds te gaan.
Maandag ben ik naar het Young in Prison office geweest om de één op één coaching te doen met één van mijn cliënten. Was erg interessant omdat hun echt bijzondere dingen vertellen die ik hier niet kan vermelden wegens privacy maar het zijn schrikbarende en zeer interessante verhalen die ik elke week te horen krijg. Verder heb ik maandag niet veel bijzonders gedaan.
Dinsdag was ik vrij van stage en heb ik overdag aan school gewerkt. In de avond samen met Elsemieke naar Waterfront geweest om lekker een ijsje te eten en even rond te kijken. Nog een leuk shirt gekocht bij Topshop en daarna lekker gaan slapen want woensdag moest ik weer stage gaan lopen.
Woensdag had ik 5 maanden met Roy dus dit moest een mooie dag worden. Ik had eigenlijk stage maar doordat er een grote reorgansiatie plaatsvond binnen de gevangenis ging dit niet door. Ik ben samen met Marlene (Deens meisje van mijn stage) en Elsemieke gaan stand up peddeling. Dit was erg leuk. We hadden de auto geparkeerd bij Waterfront en hebben vervolgens een half uur moeten lopen om bij het startpunt te komen. Mijn workout zat er voor mij al op maar eigenlijk moesten we nog beginnen met het peddelen. We hebben op het kanaal in Waterfront gestand up peddeled (wat een vreemd woord..) Het water was erg helder en er zwommen allemaal vissen onder je door. Natuurlijk was ik weer lekker vervelend bezig en heb ik Marlene van haar bord af gegooid met mijn peddel. Helaas was karma het hier niet mee eens en viel ik na een paar minuten zelf ook van het bord af. Het was verder super leuk om te doen en je traint er een hoop spieren mee. Dus ik hoop dat dat wasbordje snel komt. Verder lekker gegeten langs het water, heerlijke hamburger gegeten met gefrituurde uienringen en patat. S’avonds heb ik het heftige avondeten over geslagen en heb ik 350 gram spinazie gegeten en een komkommer. Ik dacht namelijk laat ik maar gezond eten om niet ziek te worden. Inmiddels zijn de meeste huisgenootjes al opgeknapt dus er zit verbetering in.
Donderdag ben ik naar de gevangenis geweest om een training te geven aan 10 jongeren. Deze training was vooral om kennis te maken omdat dit een hele nieuwe groep was. Het was erg leuk en de jongens in de gevangenis zijn erg gemotiveerd. Wel proberen ze allemaal iets van je te krijgen, je telefoonnummer, je facebook of ze vragen je doodleuk of je hun kan opvangen als ze vrij worden gelaten uit de gevangenis.. Dit vind ik soms wel lastig om mee om te gaan maar gelukkig krijg ik genoeg hulp van mijn mede studenten. S’avonds lekker uit eten geweest bij de Italiaan op Kloof Street. Heerlijke pizza gegeten en daarna zijn we de vriendin van een huisgenootje gaan ophalen van het vliegveld.
Vrijdag is letterlijke een vrije dag. Deze vrijdag zou ik eigenlijk naar Robbeneiland zijn gegaan, het eiland waar Nelson Mandela heeft gespendeerd. Ik en Elsemieke hadden afgesproken met 3 vrienden om daar rond 3 uur te zijn. Wij vol goede moed daarheen maar toen we daar aankwamen was de boot al vol. We hebben nu tickets gekocht om aanstaande woensdag te gaan. Was ook niet helemaal lekker deze dag, veel steken in m’n hele lichaam.. Ik was ook eigenlijk niet van plan om uit te gaan maar ben uiteindelijk toch gegaan.
Zaterdag hadden we afgesproken om naar het strand te gaan, eerst een croissantje gescoord en toen vol goede moed naar het strand gereden. Helaas had ik een klein inieminie katertje die een stuk erger bleek te worden op het strand. Ben elke 15 minuten naar de douche toe gelopen om even af te koelen. Gelukkig deze dag ook weer overleefd. S’avonds afscheids etentje van een meisje van onze stage, bij de mexicaan een Mexicaanse burger gegeten, dit kan ik geen succes noemen want het was niet bepaald erg lekker maar wel gezellig. Vroeg naar huis gegaan want de volgende dag alweer vroeg op om de Tafelberg te gaan beklimmen..
07:30 uit bed gedaan want we wouden om 8 uur weg rijden. Eerst boodschappen gedaan. Met fruit, kitkats en water de berg opgeklommen. Het was redelijk zwaar maar uiteindelijk wel goed te doen. 2.5 uur gedaan om naar boven te klimmen om vervolgens een prachtig uitzicht te zien. Vervolgens lekker gegeten in het restaurant, pizza what else.. en vervolgens na enig twijfelen toch gekozen om terug te lopen in plaats van met de kabelbaan.

• 28 Mei 2015 - 16:45

Lindy :

Hi Thijmen. Ik ben wat aan het zoeken op internet voor een stage SPH in Afrika. Zo kwam ik op jouw WBJ pagina terecht. Ik lees dat jij in Kaapstad in een gevangenis werkt, wat ontzettend interessant!
    Via welke organisatie is dit geregeld? En zijn het enigszins normale prijzen? Als je wilt, mag je me een mailtje sturen met wat informatie want dit klinkt voor mij zeker als een stage wat ik ook wel zou willen doen! lindy.berkhout@hotmail.com - Alleen als je wilt, maar ik zou het zeker op prijs stellen! Groetjes Lindy